Peste 12.000 de utilizatori ai platformelor Android și iOS folosesc deja aplicația românească DAHNA – Diet According to the Healthy Nutritional Approach, utilă celor care doresc să aibă o viață activă și sănătoasă, ferită de boli precum cele cardiovasculare, depresie, cancer sau obezitate. Creată cu expertiza cardiologilor și a nutriționiștilor, DAHNA este singura aplicație mobilă de pe piața din România care configurează, în mai puțin de 5 minute, meniuri conform profilului metabolic al utilizatorului, rețetele pentru prepararea lor, dar și lista de cumpărături cu ingredientele și cantitățile necesare.

Dahna este o aplicatie creată cu expertiza cardiologilor și nutriționiștilor prin care îți ții sub control sănătatea inimii și a bolilor asociate. Un medic și un economist au pariat pe faptul că pot încuraja și ajuta oamenii ca prin tehnologie să mănânce mai bine, mai corect, mai sănătos, mai durabil și cu un cost minimal și astfel să aibă o viață mai lungă și mai bună”, spune Daniela Tatu-Chițoiu, co-fondator și CEO al DAHNA, într-un interviu pentru platforma MedicalManager.ro.

CardioScience este în primul rând inițiativa generoasă și îndrăzneață a soțului meu, dr. Gabriel Tatu, care lucrează în terapie intensivă de peste 35 de ani. Un medic și un economist au înființat o companie privată și au început un proiect care să contribuie la creșterea nivelului de informare, la educarea publicului larg în identificarea și combaterea factorilor de risc cardiovascular și alte boli noncomunicabile, la promovarea dreptului tuturor persoanelor de a avea acces la informații corecte. Pentru că, pe scurt, asta înseamnă CardioScience. Noi vedem necesară o schimbare de direcție, de la utilizarea tehnologiei pentru a dezvolta îngrijirile de specialitate și medicina de înaltă calitate, la focusarea pe utilizarea tehnologiei pentru a dezvolta prevenția primară. Pentru atingerea obiectivelor sale, Cardioscience propune două instrumente digitale moderne, inovative cu o componentă de educație prin platforma CardioScience Academy și aplicația Dahna. CardioScience Academy este o platformă modernă de educare și informare, atât a profesioniștilor în medicină, cât și a publicului larg, cu obiectiv principal să contribuie la reducerea impactului bolilor cardiovasculare”, explică Daniela Tatu-Chițoiu.

Potrivit dr. Gabriel Tatu, boala cardiovasculară (BCV) este principala cauză de mortalitate și reducerea a speranței de viață în țările dezvoltate. Dieta nesănătoasă a devenit în anul 2019 factorul numărul 1 de moarte precoce, devansând fumatul și drogurile, o statistică ce reflectă o realitate extrem de îngrijorătoare.

Numeroase studii arată eficiența dietelor alimentare și a stilurilor de viață sănătoase pentru prevenirea BCV. Mai mult, incidenta crescândă a BCV din ultimii 25 de ani ar trebui să devină o prioritate de sănătate publică, în special pentru prevenirea BCV (sau evenimente cardiovasculare) prin intervenții asupra stilului de viață nesănătos. Un model alimentar sănătos demonstrează un impact major asupra efectelor benefice pentru prevenirea BCV. Acesta este și obiectivul nostru prin dezvoltarea aplicației Dahna, să oferim mâncare sănătoasă pentru toată lumea, simplu, rapid și ieftin, schimbând comportamente aliementare nesănătoase pentru totdeauna”, afirmă Dr. Gabriel Tatu.

Acesta amintește că majoritatea medicilor de diverse specialități recunosc și admit importanța dietei în starea de sănătate, dar se pare că nu învață suficient despre nutriție în facultate sau programele de pregătire. “Medicii trebuie să dea un exemplu, atât pentru binele lor, cât și pentru binele pacientului. Mai sunt încă specialiști care încurajează un tratament mai agresiv cu medicamente care pot scădea tensiunea arterială, chiar dacă obezitatea și excesul de greutate sunt cauzele majore ale hipertensiunii. Este un gradient între specialități în ceea ce privește adoptarea stilului de viață sănătos. Astfel, numărul de cardiologi și specialiști în medicina internă cu IMC spre normal este mai mare comparativ cu specialitățile chirurgicale, fapt vizibil în spitalele noastre. Nu pot să nu remarc faptul că uneori chiar specialiști în boli de nutriție și diabet sunt obezi. Eu cred în puterea exemplului personal”, subliniază Dr. Gabriel Tatu.

 

Cine sunt persoanele cărora li se adresează aplicația?

  • Persoane căsătorite, cu nivel de educație peste mediu, cu venituri peste mediu, cu asigurare medicală și furnizori de servicii medicale, fiind relativ sănătoase, din zonele urbane, care au grijă de ele și de familia lor, folosesc zilnic internetul, nu au timp, lucrează în corporații, cu un profil metabilic apropiat prediabet, interesați de proiecte anti-risipă, au o dietă dezordonată;
  • Persoane nefumătoare, cu IMC peste valoarea normală peste 25, vor să renunțe la comportamente nesănătoase, fac activitate fizică și vor o dietă potrivită;
  • Persoane cu vârsta între 45-65 ani, cu boli CV sau factori de risc CV sau afecțiuni metabolice;
  • Persoanele care caută informații cu privire la stilul de viață, cum ar fi dieta, nutriția sau activitatea fizică (alcătuiesc aproape trei sferturi (74%) dintre cei care caută informații despre sănătate online) dispuse să întreprindă schimbări de comportament, au o alimentație dezordonată.
  • Mame cu copii mici, care au început activitatea postnatală, fără expertiză culinară, interesate de un ghid nutrițional pentru ele sau pentru bonă, pentru a găti sănătos copiilor și familiei.

 

Care sunt principalele facilități oferite de aplicație?

Misiunea Dahna este să învețe/să ajute oamenii să mănânce sănătos, să economisească bani și timp, astfel încât să poată trăi mai bine! Să schimbe modul în care oamenii mănâncă, să schimbe comportamente alimentare nesănătoase. Dahna crează planuri alimentare, meniuri zilnice personalizate având la baza expertiza cardiologilor și nutriționiștilor. În curând, aplicația te va conecta la magazinul tău local pentru a găsi cele mai bune oferte pentru lista de alimente sau meniuri și a primi acasă sau acolo unde ai nevoie  comanda generată. Acest instrument smart îți permite să ai un antrenor personal în alimentație sănătoasă care să conecteze sfaturile și expertiza medicală cu oferta alimentară a retailerilor printr-o experiență plăcută de shopping. Iar acest model, un liant între expertiza clinicilor medicale integrată/corelată cu experiența de shopping, nu a fost până acum utilizat, și credem noi că poate avea un impact major în componenta de conștientizare a riscurilor unei alimentații nesănătoase.

Aplicația are la bază profilul metabolic al utilizatorului și oferă meniuri personalizate, preformate din cele peste 200 de rețete simple și rapide incluse în aplicație, configurează automat lista ingredientelor, lista de cumpărături și cantitățile necesare realizării meniurilor.  Altfel spus, economisește la maxim timpul dedicat întregului proces de alimentație, de la alegerea meniurilor și până la modul de preparare, protejează bugetul utilizatorului de cheltuieli inutile și stimulează economisirea. Aplicația Dahna este funcțională și pentru nevăzători și are impact asupra mediului.

Foarte pe scurt, Dahna este propriul tău expert care te învață și asistă:

  • Să îți reduci riscul de boli cardiovasculare și a altor boli noncomunicabile;
  • Să îți crești speranța de viață sănătoasă;
  • Te provoacă să îți reinventezi relația cu alimentația și te ajută să mănânci corect, sănătos, ieftin și fără să pierzi timp;
  • Te învață principiile corecte de preparare a mâncării;
  • Te ajută să câștigi timp la cumpărături și să nu mai arunci alimente.

 

Câți specialiști au lucrat la crearea aplicației?

Aplicația este construită având la bază cele mai noi recomandări medicale incluse în Ghidurile Internaționale de Cardiologie europene și americane, autorii fiind experți în cardiologie și ghiduri de alimentație sănătoasă. Dahna este susținută și recomandată de Clinica de Cardiologie Cardiomed și Centrul SuperFit.

 

Planurile de dezvoltare a aplicației

Pentru finalul lui 2020 creatorii aplicației vizează 20.000 de descărcări, 20.000 urmăritori în social media, finațare de 300.000 euro și finalizarea încheierii unui contract cu un retailer important. De asemenea, își doresc finalizarea documentației tehnice și algoritmilor pentru următoarele două funcționalități.

Pentru finalul anului 2022 creatorii Dahna țintesc 100.000 utilizatori zilnici în România și internaționalizarea aplicației, iar pentru finalul lui 2025 speră să ajungă la 300.000 de abonamente și să urce brandul în top 5 aplicații pentru dietă sănătoasă.