În ultimul an ne-am schimbat mult stilul de lucru, prin trecerea la telemuncă. Era un beneficiu pe care îl acordai poate o dată o săptămână oamenilor din echipa ta, dar mare provocare a fost să muți toate activitățile în online și să coordonezi colegii fără acele interacțiuni față în față care consolidau relațiile profesionale, totul într-o perioadă în care aveau de gestionat acasă și situațiile familiale sau de sănătate. Au existat, ce-i drept, și momente de neîncredere manifestate prin control, solicitarea unor rapoarte detaliate de activitate sau răspunsuri la solicitări într-un anumit interval de timp.
Pe de altă parte, neîncrederea a fost susținută și de comportamentul unor colegi care au profitat poate de faptul că lucrau de acasă, întârziind răspunsul la solicitările venite din partea echipei sau nefiind prezenți la laptop în intervalul de muncă convenit cu angajatorul.

Și în această perioadă cu schimbări ale stilului de lucru, ai simțit poate nevoia de o clarificare a responsabilităților oamenilor din echipă, de îndrumarea unor specialiști în legislația muncii astfel încât relațiile de muncă să rămână corecte în termeni legali. Mai ales că au loc și multe modificări în legislația muncii, care aduc o serie de obligații și pentru angajatori.

 

 

Prevederile din Legislația Muncii se schimbă frecvent, fiind adaptate realităților din companii
Schimbarea stilului de lucru a dus și la modificări în legislația muncii, aceasta fiind adaptată noilor forme de muncă. De exemplu, definiția telemuncii a fost modificată astfel: „formă de organizare a muncii prin care salariatul, în mod regulat și voluntar, își îndeplinește atribuțiile specifice funcției, ocupației sau meseriei pe care o deține în alt loc decât locul de muncă organizat de angajator, folosind tehnologia informației și comunicațiilor, prin OUG 36/2021.

Față de vechea definiție, se elimină prevederea că telemunca poate fi realizată cel puțin o zi pe lună, precum și obligativitatea de a se menționa în contractul de muncă locul desfășurării activității de telemuncă, aceasta fiind o prevedere pentru munca la domiciliu.

Astfel ai cadrul legal pe care îl poți folosi în relația cu oamenii din echipă și poți alege dacă forma lor de muncă este telemunca sau munca de acasă. Și nu sunt singurele modificări legislative din ultima perioadă: semnătura electronică poate fi folosită acum în întocmirea tuturor documentelor din domeniul relațiilor de muncă, conform OUG 36/2021, iar dacă deții o microîntreprindere cu până la 9 angajați nu mai sunt obligatorii întocmirea Regulamentului Intern și întocmirea fișelor de post pentru salariați, conform OUG 37/2021. De asemenea, au loc modificări legislative pentru stimularea reluării activității profesionale de către părinți sau de către șomeri, decizii care aduc o serie de obligații și pentru angajatori.

Pentru situații specifice pe care le întâmpini acum în echipa ta cum ar fi, de exemplu, timpul de răspuns la o solicitare, prezența activă la laptop în programul de lucru sau verificarea activității colegilor este important să faci modificări în Regulamentul Intern.

Dar cum poți fi însă la zi cu modificările din legislația muncii și cum ar trebui să actualizezi Regulamentul Intern astfel încât să rămâi în relații legale corecte cu ai tăi colegi?

 

Experții în legislația muncii te ghidează pentru a lua cele mai bune decizii în relația cu angajații

Poate fi dificil să ții pasul cu schimbările din legislația muncii, să interpretezi diferite spețe sau să cunoști toate diferențele (de exemplu între telemuncă și munca de acasă) mai ales când, în activitatea din resurse umane sau management, ai și alte responsabilități. În acest caz poți cere consultanță în HR de la echipa BIA HR cu 25 de ani experiență în domeniu.

 

Ioana Dobre, Consultancy Manager la compania de consultanță în resurse umane BIA HRcu o experiență în cadrul companiei de peste 12 ani, îți spune ce avantaje ai când ceri consultanță în HR de la o echipă care are competențe în diverse arii de activitate: consultanță juridică în probleme de relații de munca (30% dintre membrii echipei sunt experți în legislația muncii), recrutare și dezvoltare organizațională, salarizare și administrare de personal.

 

Care este motivația companiilor care apelează la serviciile de Consultanță HR?

Principalele motive pentru care companiile apelează la servicii de consultanta HR sunt know-how-ul și viziunea de ansamblu a consultanțiilor, dar și promptitudinea și profesionalismul pe care le oferă  în răspunsurile la solicitări.

Care sunt principalele probleme pe care le întâmpină acum managerii în relația cu angajații?

Modificările legislative adoptate în perioada pandemiei precum și implementarea telemuncii (în foarte multe companii din piață) au generat o serie de situații disciplinare cauzate de faptul că unii salariați se „înstrăinează de echipa din care fac parte, iar pe de altă parte angajatorii simț că nu dețin un control precis asupra activităților cotidiene ale salariaților. Totuși, aceste situații își au rezolvarea într-o serie de măsuri ce pot fi implementate prin Regulamentul intern sau prin acte adiționale la contractul individual de muncă.